Nutida Musik #295 – 296 Vår / Sommar 2024
Omslag 2024: en serie om fyra verk av Assar Tallinger.
INNEHÅLL
- Ur Sound Patterns av Amanda de Frumerie och Aina Myrstener.
- Om Sound Patterns av Susanne Skog.
- Hear me! En reseberättelse av Max Wainwright.
- ISCM WNMD 2023 i Johannesburg, Soweto och Kapstaden. Magnus Bunnskog rapporterar.
- Intervju med Njabulo Phungula av Magnus Bunnskog.
- Soniska labyrinter: Form och kreativ process i like knotted strings. En essä av Njabulo Phungula.
Recensioner:
Besökt: Qarin Wikström & Nina de Heney, Atalante / Tonsättarporträtt Isa Lundén, Atalante / Stolthet och fördom, Norrlandsoperan / Sound of Stockholm / Bogoluchie, Folkoperan / Endagsfestivalen ENSEMBLE, Skogen & Scen46 / Edition VII GRM, Eric Ericssonhallen.
Avlyssnat: Heirloom, Lisa Ullén / Mass/Mässa, Ákos Rózmann / Giant Beauty, [Ahmed] / String Dialogues, Peter Söderberg.
. . . . .
Nutida Musik #294 Vinter 2023
Omslag 2023: en serie om tre verk av Beth Laurin.
INNEHÅLL
- Banden från NID Paul Purgas i en intervju av Susanne Skog.
- Att plocka upp traditionens trådar Essä av Daryl Jamieson.
- Flyttfesten 2023 Ett fotoreportage från Fylkingens sista dagar på Münchenbryggeriet.
- Täcka Irma Essä av Torbjörn Elensky om Tom Phillips konstnärskap och projektet A humument.
Recensioner:
Besökt: Melancholia, Kungliga Operan / Mytomania, Göteborgsoperan / Att tända en sten, Dror Feiler på Kummelholmen.
Läst: När ett träd faller i skogen … / Dissonant Waves – Ernst Schoen and Experimental Sound in the 20th Century.
Avlyssnat: Piano Concertos, Peter Friis Johansson / Four Works, Linus Hillborg och Theodor Kentros / Toru Takemitsu – Spectral Canticle.
Nedladdningslänk till Fylkingens Scenrum på Münchenbryggeriet
Download Link to Fylkingen’s Concert Hall at Münchenbryggeriet
Fylkingens scenrum den 29e oktober 2023
Valerie Mols inspelningar av impulsresponserna i Fylkingens scenrum direkt efter den allra sista konserten kan laddas ner som ljudfiler och som plug-in (windows). Använd någon av länkarna nedan.
Fylkingen’s Concert Hall, sound files and plug-in
Fylkingen’s Concert Hall, sound files and plug-in (at archive.org)
Fylkingen’s Concert Hall on October 29th 2023
as it was immediately after the last concert at the venue before the society had to leave The München Brewery after 37 years. Current chairwoman Valerie Mol then played so called ”sweeps” in the room – sine waves moving from 20 Hz to 20 000 Hz – and recorded the impulse responses. These are now available for anyone to download as sound files (4 channels or stereo) and as a plug- in (for windows). Click on any of the links above.
. . . . .
Nutida Musik #293 Höst 2023
Omslag 2023: en serie om tre verk av Beth Laurin.
INNEHÅLL
- Medial Polyfoni Heiner Goebbels i samtal med Magnus Bunnskog.
- Utdrag ur två partitur av H. Goebbels: 1. Schwarz auf Weiss;
2. A House of Call. - Ett osynligt stycke tyg Essä av Jenny Sunesson.
- Auraliseringstekniker för ljudande konstarter av Ricardo Atienza.
Recensioner:
Besökt: Short Stories, Kungliga Operan
Avlyssnat: L’art de Toucher, Evan Johnson / Break a Leg, GAHLMM.
. . . . .
Nutida Musik #292 Sommar 2023
Omslag 2023: en serie om tre verk av Beth Laurin.
INNEHÅLL
- [mystisk musik spelas] Vinyl -terror & -horror i samtal med Susanne Skog.
- Matematiken och bambuns ande. Catherine Christer Hennix intervjuas av Magnus Bunnskog.
- Leo Nilsson om Internationell konst och -fredssatellit sv Susanne Skog.
- Ett nytt notationssystem för ljud. Utdrag ur Mattias Skölds doktorsavhandling.
- Gisela Gronemeyer (1954 – 2023) av Peter Söderberg
Recensioner:
Besökt: Empty Space/Enclosed Dissolved, Ellen Arkbro / Looking Into a Mirror Sideways och All the Things I Lost in the Flood, Laurie Andersen / Silen Zone, Malmö Opera / Klang Festival 2023, Köpenhamn.
Avlyssnat: Comissioned Work and Live Recordings, The Great Learning Orchestra / Luxuria, Ylva Q Arkvik / Spätstil, Trond Reinholdtsen.
Läst: Aural Poetics, OEI #98–99.
. . . . .
Nutida Musik #291 Vår 2023
Omslag 2022 – 23: en ny serie om 3 verk av Vinyl -terror & -horrror
INNEHÅLL
- Varje ljud har sitt eget liv. Samtal med Jo Kondo av Daryl Jamieson.
- Något om topografi över frekvens och tid. En essä av Fredrik Mathias Josefson.
- Den invävda kompositören i den tillblivande kompositionspraktikens ekologi av Alison Isadora.
Recensioner:
Besökt: 7 Columns (Mystery 44), Heiner Goebbels / Monom Spacial festival / Sixth Edition Festival for Other Music / Riddar Blåskägg & Judith. Bela Bartok och Malin Bång / Ping, Karl Dunér.
. . . . .
Nutida Musik #289 – 290 Höst/Vinter 2022
Omslag 2022 – 23: en ny serie om 3 verk av Vinyl -terror & -horrror
INNEHÅLL
- Ett flöde av resonanser. Carola Bauckholt i samtal med Magnus Bunnskog.
- Partitur: utdrag ur Doppelbelichtung och Treibstoff av C. Bauckholt.
- Boken, begäret och det djävulska motståndet i Written on Skin.
Essä av Axel Englund. - Urban musikkultur – ja eller nej? av Ragnar Berthling.
- Förslag till uppförande av elektroakustiskt konserthus av Leo Nilsson.
- Svar på Martin Malmgrens text ”Självcensur i tider av ideologisk konformitet” av Wolfgang Undorf.
- Elektronmusikstudion på Kungliga musikhögskolan under 50 år
av Kim Hedås och Fredrik Hedelin.
Recensioner:
Besökt: Strandad, Kungl. Operan / ISCM World New Music Days 2022 / GAS Göteborg Art Sounds 2022 / Inanna – en elektroakustisk opera / The Return, Venedigbiennalen / Livets bok, Norrköping / Tonsätttarfestival: Olga Neuwirth.
Avlyssnat: Quanta av Einar Torfi Einarsson / Björnhorn av Johan Berthling / Seduced by (a) last year av
Andreas Hiroui Larsson / Within Reach of Eventuality av David Bennet & Vilhelm Bromander / Vicinities och Emerging from Currents and Waves av Jesper Nordin / Music for Krügerrand av Nils Lyhne Løkkegard.
. . . . .
Nutida Musik #288 sommar 2022
Omslag 2022 – 23: en ny serie om 3 verk av Vinyl -terror & -horrror
INNEHÅLL
- Promenader med dubbeldam. En vandringsessä av Susanne Skog.
- Manifest för spatial konsert av Marcus Wrangö.
- Självcensur i tider av ideologisk konformitet av Martin Malmgren.
Recensioner:
Besökt: Fifth Edition Festival / Murder of crows (Janet Cardiff & George Bures Miller) / Motstånd (Åke Hodell) / Zodiaken och Kometkarta / Breaking the waves / ENSEMBLE festival Levande musik.
Avlyssnat: Arch of Motion av Linnéa Talp / Utopia av Martin Küchen / Bestiaries av Bekah Simms & Amahl Arulanandam / Bonecrusher av Matthias Muche.
Läst: Efterklang av Elisabeth Wärnfeldt / Negotiating Noise av Sanne Krogh Groth & James G. Mansell
. . . . .
Nutida Musik #286-287
höst & vinter 2021-22
DUBBELNUMMER: INNEHÅLL
- Underströmmar med ett soundtrack. Leif Elggren intervjuad av Magnus Bunnskog.
- Tånageln. Texter av Leif Elggren.
- Kompositionsundervisning som estetisk think tank
av Johannes Kreidler. - Ljud som vittnesbärare. Åsa Stjerna och Susanne Skog om Lawrence Abu Hamdan på Bonniers konsthall.
- Bakom ridån. Text av Tim Rutherford Johnson samt foton ur boken Impossible Situations.
- Spatial komposition av Natasha Barrett.
- ISCM och den svenska musiken 1922 – 1994 av Carl-Gunnar Åhlén
Recensioner:
Besökt: 9th Festival of Premieres / Polish Modern Music, Klangforum Wien / 1X Solo: Andreas Borregaard, Atalante / Skrik mot rymden av Galina Ustvolskaya, Folkopera n/ Snödrottningen, Kungl. Operan.
Läst: Graphème, vol. 1.
Avlyssnat: Empty Room av David Granström/Perceptual Geographies av Thomas Ankersmit/Tobias Klich+/Lundehave Hansen 20 Years of Soundart.
. . . . .
Nutida Musik #285 / sommar 2021
INNEHÅLL
- Från finlir till harshharsh. Susanne Skog möter Sisterloops.
- Att tala med den fysiska världen. Av Magnus Bunnskog.
- Det vandrande örat, av Johanna Paulsson
- compunctio. Om orgeln och kyrkan av Maria Küchen
- Existerar icke-idiomatisk improvisation? Essä av Andreas Hiroui Larsson.
Recensioner:
Besökt: Intonal/ManiFeste 2021/Zebran, Vadstenaakademien/ … ce qui arrive … Kammarensemblen/Youngjae Lih, Färgfabriken.
Avlyssnat: Fantas Variations/4-Track Guitar Music/Gattet/John Cage – Number Pieces.
. . . . .
Nutida Musik #284 / vår 2021
Omslag 2021: en ny serie om 3 verk av Leif Elggren
INNEHÅLL
- Världen är full av spännande instrument. Samtal med Fabio Nieder av Magnus Bunnskog.
- Nutida <3 Orgel: Många men milda resonanser. Leo Correia de Verdier möter Maria w Horn.
- Ljudbilden som karta. Fredrik Mathias Josefson intervjuas av Susanne Skog.
- Digital natt för kulturen. Line Alfredsson rapporterar.
- Två grafiska partitur av Andreas Hiroui Larsson.
Recensioner:
Läst: Not as we choose – Music, Memory and Technology/Lyssna på musik. Upplevelser, mening, hälsa.
Avlyssnat: Bass to Bass/Hydrozoa/Horn & Sound/Toccatacapriccio/Violin Duos vol. 5 Duo Gelland.
. . . . .
Nutida Musik #282–283 / vinter 2021
INNEHÅLL
- The Voice Party: Musik som politiskt system. Loré Lixenberg i samtal med Susanne Skog.
- Tangenter, bälgar och hud. Text & bild av Sten Sandell.
- Nutida <3 Orgel:
1: Ge mig alla frekvenser! Hampus Lindwall i samtal med Ida Lundén.
2: Så många orglar att prata om. Ida Lundén i samtal med Bengt Tribukait - Tinnitus som inbillningskraft. Essä av Patrick Farmer.
Recensioner:
Besökt: Familjen – en nyopera om föräldraskap/Brakfesten, Utopidepartementet
Avlyssnat: Norrbotten NEO New Sweden/ Chiaroscuro/Voir Dire: A Courtroom Opera/Pole of inaccessibility/Symfoni nr. 2 ”For Freedom” & 9 ”Survival”/Music for Bass Clarinet; Music for Baritone Saxophone, Bass Clarinets & Electronics; A Certain Sight of Light; Elytra/Ispariz. Eine Vision/Sonic Trails/Tomba Sonora; Veneliti; Trachea/Fly By Night/The Sound Around You.
Läst: Mening och värde/Svenska tonsättare: Sven-Erik Bäck/Ljudkonst; The Bloomsbury Handbook och Sound Art
. . . .
Nutida Musik #281 / höst 2020
INNEHÅLL
- Rollspelsopera på egen risk. Johanna Paulsson i samtal med Operation Opera.
- Illusionens kraft: Om lögnen som konstnärlig möjliggörare. Essä av Magnus Bunnskog
- Pan De Mi. Ivo Nilsson tecknar läget.
- Så… var kommer du ifrån? av Michelle Lou och Tze Yeung Ho
Recensioner:
Läst: ”In Search of a Concrete Music” samt ”Treatise on Musical Objects” av P. Schaeffer, ”Guide to Sound Objects” av M. Chion / ”Notes on Other Music”, red. J. Chantler / ”Symphony No.1 in G major: Music for the Inner Ear, Op. 10” samt ”Anthology of Sound” av N. Lyhne Løkkegaard / ”Experiment mot alla odds – boken om Åke Karlung” av Teddy Hultberg.
. . . .
Nutida Musik #280 / sommar 2020
INNEHÅLL
- Realism, eller olika verkligheter. Aurélie Nyirakibali i samtal med Magnus Bunnskog
- Anna Lindahl: Konstnärlig forskning – tulipanaros som blommar?
- Med ständig förändring som fast form. En närläsning av operan Valerie´s Voice av Leo Correia de Verdier.
- När ljuden tystnar. Johanna Paulsson om publik och ljudkonst under pandemin.
- Tonsättaren som polyglott. Frank J. Oteri möter tonsättaren Du Yun.
Recensioner:
Besökt: Svensk Musikvår 2020.
Avlyssnat: ”Subliminal Transmission”, CD av Lars Åkerlund / ”Timeprofiles”, CD av Inert/E / ”À quia, Aufgang, Wenn du dem Wind”, CD med verk av Pascal Dusapin.
Läst: ”The Aritmetic of Listening: Tuning Theory and History for the impractical Musician” av Kyle Gain.
. . . .
Nutida Musik #279 / vår 2020
Nytt år, en ny serie verk på Nutida Musiks omslag: fyra bilder av Mathias Josefson
Innehåll:
- Fylkingen till salu!
Per Hasselberg i samtal med Susanne Skog - Ett öras ekologi.
Text och bild av Patrick Farmer (övers. Emma Warg) - Att leva är att darra.
Ett möte med Dror Feiler, av Susanne Skog. Foton av Weronica Bela och Gunilla Sköld Feiler. - EPEXEGESIS av Dror Feiler. Partitur (utdrag).
Recensioner
läst: ”Ursache und Vorwitz” av Walter Zimmerman; ”Acoustic Territories: sound culture and everyday life” av Brendon Labelle.
besökt: ”Short Stories II: Opera x 3”, Kungl. Operan i Stockholm; Eareye, Inkonst, Malmö; ”Die Stadt ohne Juden”, KammarensembleN/Konstakademien Sthlm; Nordic Music Days, Bodø
avlyssnat: ”Fragile Phrases”, Duo Delinquo; ”Xtended Hearts and Unheard herds”, Ensemble Ernst/Thomas Rimul; ”Nun, es wird nicht weit mehr gehn”, Magnus Granberg/Skogen.
. . . .
Nutida Musik #278 / vinter 2019
Sedan de första dagarna av januari 2020 står denna nya, vackert rosa utgåva att finna hos somliga – men ännu alltför få – bokhandlare och tidningsförsäljare. Den kan också köpas via denna sajt förstår, se info till höger (äv. lösnummer).
Numret innehåller del två av Nutida musiks serie där poeter och författare tillfrågats om att skriva en text i relation till ett samtida musikverk. Korskopplingarna i detta nummer sker mellan Ghayath Almadhoun och Old Fires catch Old Buildings av Paula Matthusen, John Swedenmark och RTS av Tony Blomdahl samt Elis Monteverde Burrau och Toy Toccata av Fabian Svensson.
Dessutom ett omfångsrikt samtal mellan Ida Lundén och pianisterna Kristine Scholz och Mats Persson, med fotografier av Weronika Bela. Björn Norberg intervjuar konstnären Timo Tuhkanen och hans projekt Sonic Independence som spänner över decennier och bland annat involverar träd som planterats i östra Finland vid gränsen mot Ryssland – träd som får växa upp försedda med var sitt musikinstrument. Ännu ett konstnärsmöte blir det när Magnus Bunnskog träffar Peter Larsson som ligger bakom de fyra specialgjorda verk som prytt Nutida musik under hela 2019.
I kritikavdelningen rapporteras från besök på Klangforum i Wien och Sound of Stockholm, och inte mindre än åtta skivor recenseras, med verk av Jørgen Teller, Tania Chen, Martin Rane Bauck, Monomono, Christian Winter Christensen, Miklós Maros, Stefan Prins och Phill Niblock.
. . . .
Nutida Musik #277 / höst 2019
Höstnumret 2019 bjuder på nyskriven poesi i första delen av en serien Korskopplingar där vi har bjudit in poeter och författare att skriva en text i relation till ett stycke konstmusik. I detta nummer möts Burcu Sahin och verket Fantas (2019) av Catherina Barbieri, Martina Lowden och Hanna Hartmans Crush (2018), Maria Küchen och Sky (2015) av Lise-Lotte Norelius, samt Johan Jönsson och Michael Meierhofs Splitting 5 (2000/2002).
Vidare: Erik Mikael Karlsson på P2 intervjuas av Magnus Bunnskog, medan Susanne Skog lämnar en omfattande rapport om Venedigbiennalens ljudande konst, och så delar Lars Bröndum med sig av sina reflektioner om elektroakustiska liveframträdanden.
I kritikavdelningen belyses tre böcker: Essäer om europeisk estetiks epistemologiska relativisering (2018) av Andreas Hiroui Larsson, Erik Büngers The Elephant who vas a Rhinoceros (2018) samt Azimuth: The Echology of an Ear (2019) red. Patrick Farmer. Dessutom tre konserter: sångcykeln NeoArctic med lettiska radiokören och performancekollektivet Hotel Pro Forma (Östersjöfestivalen 2019), Ensemble MA på Forum för levande historia och ett uruppförande på Stockholms konserthus av Victoria Borisova-Ollas violinkonsert A portrait of a Lady by Swan lake. Sist en CD: Nocturnal Singing, med musik av Thomas Jennefeldt i framförande av bl a Radiokören och Eric Ericsons kammarkör.
. . . .
Nutida Musik #276 / sommar 2019
Utgåva # 276 har lämnat tryckeriet! Vi börjar bland järn, ljud och bakterier i Berlins kloaker: konstnären Cecilia Jonssons arbete presenteras i ett omfångs- och bildrikt samtal med Åsa Stjerna.Vi har besökt tvärvetenskapliga Ljudmiljöcentrum i Lund och träffat dess nya föreståndare, Sanne Krogh Groth. Vidare talar aktivisten och ljudkonstnären Cedrik Fermont om vikten av en avkolonialisering av historieskrivningen inom elektronisk musik och ljudkonst. Vi är också glada över att kunna publicera Sven-David Sandströms enastående partitur till Bilder för slagverk och orkester från 1968-69. En lång rad recensioner, av främst festivaler den här gången: Intonal i Malmö, ISCM World Music Days i Tallin, Klang i Köpenhamn, Only Connect i Stavanger och Teheran Contemporary Music Festival. Dessutom: Daniel Börtz Sinfonia 13 på Stockholms konserthus, Cecilia Söderbergs CD ”Endless Games” och två böcker: Sofia Lilly Jönssons ”Kritikens främlingskap” och ”Radio Revolten”, en publikation från en tysk festival med samma namn.Dessutom introducerar vi en nytt återkommande inslag: Följdfrågan, ställd till en person som borde få den. På omslaget syns collage nr 2 (av 4) av Peter Larsson: ”Late Night With the Pug at The Casino”.
. . . .
Nutida Musik #275 / vår 2019
Nytt nummer ute nu! Johanna Paulsson intervjuar Malin Bång, Magnus Bunnskog presenterar färsk statistik över hur jämställt det fria musiklivet är, vi besöker en musikhögskola i ruiner på Kuba, och Gabriela Aveces Sepúlveda ger oss en introduktion till två av Latinamerikas pionjärer inom ljudkonst och elektronisk musik: Jacqueline Nova och Carmen Barradas. Så har vi läst Tim Rutherford-Johnsons Music after the fall, och besökt ECLAT, Fourth Edition, Maerzmusik och Folkoperan – och lyssnat på en radda skivor. Medverkande recensenter: Ida Lundén, Leo Correia de Verdier, Per Magnusson m.fl.
Årets omslag består av fyra nya collage av Peter Larsson. Det första, som pryder nr 275 heter ”Sit on your hands and Shake a leg”.
. . . .
Nutida Musik #274 / vinter 2019
I detta nummer kan ni bland annat läsa fortsättningen på vår granskning av Musikverkets kritiserade planer för en sammanslagning av EMS och Musikplattformen. Susanne Skog intervjuar tonsättaren Jenny Hettne som precis mottagit Saltöstipendiet, Tim Rutherford-Johnson har träffat Hardi Kurda som driver ljudkonstfestivalen Space21 i irakiska Kurdistan, och Anna Friz berättar om den kanadensiska radiokonstens historia. Anna E Weiser tittar närmare på den gotländska ljudkonstutställningen Gute Ljaudkarte och Nutida Musik har besökt utställningen Radiophonic Spaces i Berlin. Därtill kommer rapporter om festivalerna Sound of Stockholm, Ultraschall och musikdramatik både i form av Beat Furrers nya Violetter Schnee på Staatsoper Unter den Linden som Anne Pajunens och Gino Robairs Did I ever tell you..? på Fylkingen. Så har vi lyssnat på en del skivor och läst nya böcker så klart.
. . . .
Nutida Musik #273 / november 2018
EMS! Så lyder rubriken på den inledande texten i det här numret. Vi är starkt oroade över Musikverkets framskridna planer på att slå samman två så fundamentalt olika instanser som Elektronmusikstudion och … Musikplattformen. Därför lägger vi nu också upp hela den artikeln här på hemsidan (pdf). Vi avser också att återkomma här på sajten med fortlöpande information om hur detta utvecklar sig.
Men det finns förstås mycket mer att läsa i denna utgåva: under 2018 pryds Nutida Musiks omslag av bildsviten Ockulta legeringar av Christine Ödlund. Du möter henne här i en intervju av Susanne Skog – som också tagit del av ny forskning gällande kulturjournalistikens status i Sverige och Europa, och så mycket kan vi säga: det ser inte ljust ut för konstmusiken. Vidare bidrar den norske tonsättaren och författaren Eyvind Beuene med en essä med rubriken Tre objekt i den nya musiken, eller: ljudets utopi. Möt också två av medlemmarna i Alice kollektiv, Johan Petri och Ivo Nilsson, i ett samtal med Magnus Bunnskog. Och recensioner såklart:
Läst: Erik Beckman i etern: Hörspel och dramatik 1963–95 (inkl.CD) av Teddy Hultberg och Skibene: Musik for luktesansen av Jeppe Ernst.
Avlyssnat: Aksiom med musik av Svensson, Streich, Mæland, Rane Barck; Diptych av Kari Väkevä, Erwan Keravecs CD Vox; Early to Late med musik av Jürg Frey och Magnus Granberg spelad av Ensemble Grizza. Mer musik av Magnus Granberg: Nattens skogar (version for four players), och slutligen Voices in the darkness, musik av Daniel Börtz framförd av bl a Eric Ericsons Kammarkör.
Besökt: Benjamin, Musiktheater in sieben Stationen, med musik av Peter Ruzicka och text av Yona Kim på Staatsoper Hamburg, och Tristessa av Torbjörn Elensky, Jonas S. Bohlin och Ann-Sofi Sidén på Kungl. Operan i Stockholm.
. . . .
Nutida Musik #272 / juli 2018
Årets sommarnummer har nu sett dagens ljus. Levels of Silence hette vårens utställning i det fritt hängande galleriet Vita kuben i Norrlandsoperans foajé – möt verken och ett par av konstnärerna bakom: Sara Wallgren och Jesper Norda. Med anledning av FST:s 100-årsjubileum träffar vi två av föreningens tidigare ordförande, tonsättarna Sten Melin och Thomas Jennefeldt. Max Weinwright rapporterar från en turné runt om i Kina och Johanna Paulsson tar debatten om konstkritiken ett steg till.Dessutom förstås recensioner – Läst: Not Your World Music: Noise in South East Asia av Cedrik Fermont och Dimitri della Faille. Avlyssnat: Lise-Lotte Norelius CD Sky, och Adrian Knights Obsessions (piano: R. Andrew Lee). Besökt: Parken av Hans Gefors på Malmö Opera och festivalerna Intonal (Malmö), Maerzmusik (Berlin) och SPOR (Århus)
. . . .
Nutida Musik #271 / mars 2018
Första numret för 2018 pryds av Christine Ödlunds bild Ockulta legeringar, den första av fyra – när du har läst hela årgången kommer du också att ha sett hela sviten!
I detta nummer finner du bland annat en längre intervju med tonsättaren Ylva Lund Bergner, och ett samtal med ensemblen Hidden Mother.
Debatten om konstmusikkritiken går vidare med ett inlägg av Andreas Engström och vi ger en inblick i österrikiska radions radiokonstprogam Kunstradio.
Våra recensenter har i vanlig ordning lyssnat, besökt och läst: CD/LP-utgåvor med musik av/med Stockholms Saxophone Quartet och Ann Rosén, Chiyoko Szlavnics, GLO, Henrik Strindberg, Norrbotten Neo/Fredrik Hedelin, samt Duo Gelland/Fredrik Hagstedt; festivalerna Ultraschall, Borealis och Musikfest Berlin, enskilda konserter i Berlin såväl som Örgryte; och Karl Aage Rasmussens nya bok om John Cage.
. . . .
Nutida Musik #269-70 / januari 2018
Jubileet fortsätter! Nutida Musik fortsätter att fira sina 60 år fyllda med ännu ett dubbelnummer. Samma motiv som föra gången – men ändå inte alls samma – pryder omslaget: Universums alla ljud av Marja-leena Sillapää, som gjort bilden särkilt för Nutidas jubileum.
I det här numret finns också en rejäl presentation av Sillanpää och hennes verk.
Mer ur innehållet: Bernhard Lang intervjuad; essän ”Det sublimas lockelse” av Susan McClary, Katt Hernandez skriver om forskningsprojektet ”Transpositions” och Björn Norberg om ”Splintermind” och 1990-talets gryende nätkonst.
Vidare Andreas Hiroui Larssons essä ”Ett ontologiskt perspektiv på samtida musik”; vi möter Em Silén och Johannes Bergmark tecknar ett porträtt av Folke Rabe.
Debatten om konstmusikens respektive kritikens ansvar går vidare med en text av Johanna Paulsson – och dessutom, som alltid, en rad aktuella recensioner.
. . . .
Nutida Musik #267-68 / november 2017
Nutida Musiks 60-årsjubileumsnummer, nr 1 av 2!
På omslaget: Universums alla ljud av Marja-leena Sillanpää. Verket är gjort speciellt för Nutida Musiks jubileum!Ur innehållet: Bredvid vår inledning finner ni motsvarande text från Nutida Musiks allra första nummer: den skrevs tidskriftens redaktör Ingvar Lidholm, och är lika relevant idag som 1957. Därefter reflekterar Magnus Bunnskog över den senaste tidens mediadiskussioner om musik och musikkritik under rubriken En oansvarig kulturjournalistik? Susanne Skog möter konstnären Youngjae Lih och får en inblick bland annat i hans senaste radiobaserade ljudinstallation, som just nu visas i Hiroshima. Hon har också gjort en djupdykning bland Nutidas omslag genom tiderna. Vi hämtar några inslag ur tidskriftens allra tidigaste barndom och publicerar bland annat en enkät om aktuella konstnärliga frågeställningar för tonsättare då,1957, och ställer en någorlunda motsvarande fråga idag. Svante Aulis Löwenborg skriver om isländska S.L.A.T.U.R. och här finns också en essä av tonsättaren Ming Tsao, jämte partitur. Sist hittar ni som vanligt en rejäl recensionsdel med bevakning av aktuella festivaler, konserter, skivor, utställningar och böcker.
. . . .
För info om nummer äldre än #267-268 2017 hänvisar vi till vårt digitala arkiv, se flik överst till höger.